Sunday, January 27, 2008

Kemiskinan punca kanak-kanak hidup terbiar

AHMAD Rosli, 13; Aba Dawan, 11, dan Siti, 10, (bukan nama sebenar) saling tidak mengenali, namun persamaan yang menyatukan tiga kanak-kanak itu ialah label 'anak jalanan' yang dipalit masyarakat walaupun hakikatnya mereka adalah penduduk Sabah warga Malaysia. Kemiskinan keluarga menyebabkan Ahmad dari Kampung Kalansanan, Inanam, dekat Kota Kinabalu, terpaksa melupakan cita-cita untuk menjadi pegawai kebajikan. Kanak-kanak itu tidak pernah bersekolah manakala abangnya, Shafee, 16, dan kakaknya, Siti, 15, hanya belajar sehingga Tahun Enam berikutan tekanan ekonomi keluarga.

Justeru, mereka menghabiskan masa merayau di pekan Inanam atau bandar raya Kota Kinabalu mencari tin aluminium atau besi terbuang untuk dijual kepada pembeli besi buruk. Ketika diminta mengeja namanya, Ahmad selamba menjawab: "Saya tak pernah sekolah. Tak tahu tulis, tak tahu baca. Dulu saya ingat bila bila besar nak jadi pegawai yang tolong orang... apa namanya abang? Orang kebajikan? "Tetapi kami orang miskin. Macam mana saya mahu jadi pegawai besar," katanya sambil mengesat tangan ke baju lusuhnya.

Di bandar Semporna, Aba dan abangnya, Sabri, 12, saban hari melakukan pelbagai pekerjaan termasuk mencuci kenderaan untuk mendapatkan belanja harian. Keinginan untuk bersekolah tidak pernah pudar, namun skripnya tidak jauh berbeza. Kemiskinan menjadi penghalang dan label anak jalanan terus menjadi kudis yang melorongkan perjalanan hidup mereka selaku pekerja bawah umur. Khusyuk memerhatikan buku nota penulis, Aba berkata: "Kadang-kadang saya berhenti di tepi sekolah untuk mendengar murid belajar. Saya pun nak pandai abang, tapi kalau tak sekolah macam mana? "Kawan-kawan di Kampung Bangau-Bangau (Semporna) selalu bercerita pasal cita-cita. Mula-mula saya tak faham tetapi selepas mereka beritahu, saya pun ingin ada cita-cita. Kalau tak sekolah, boleh ke ada cita-cita," katanya.

Siti pula setia menanti pembeli ikan di Pasar Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pelarian (UNHCR) di tebing laut di Kota Kinabalu dengan menjual beg plastik pada harga 20 sen setiap satu, "Saya pernah pergi sekolah, lepas itu berhenti. Tiada duit. Saya belajar jual beg plastik di pasar... mula jam 4 petang, pulang rumah di Pulau Gaya jam 11 malam. Bapa saya sakit, ibu saya jual ikan. Saya mesti berani cari duit," katanya yang ligat mengejar pelanggan bersama 10 rakan sebaya. Persoalannya, bolehkah kanak-kanak anak warga tempatan itu dikategorikan sebagai kanak-kanak jalanan, sama seperti belia belasan tahun anak pendatang tanpa izin yang menjadi penggilap kasut untuk membantu keluarga? Adakah adil bagi masyarakat 'menghukum' Ahmad, Aba dan Siti sedangkan satu-satunya 'kesalahan' mereka ialah kemiskinan?

Senario ini bukan perkara baru di Sabah, malah kekalutan sosial itu turut dirumitkan dengan bilangan kanak-kanak jalanan warga asing yang pantas menarik lengan baju, merayu untuk menggilap kasut dengan bayaran RM1 sepasang atau membawa barangan dibeli di pasar ke kereta dengan upah 20 sen. Rumpun Nusantara tidak banyak membantu dalam hal ini. Kulit sawo matang, paras rupa hampir seiras dan kefasihan bertutur bahasa Melayu atau dialek tempatan sering menimbulkan kekeliruan bagi umum mencari perbezaan, justeru langkah paling mudah ialah mengandaikan semua anak jalanan adalah kanak-kanak warga asing yang hanya 'menyusahkan'. Ada pihak menuding jari kepada ibu bapa yang disifatkan mengabaikan tanggungjawab menjaga anak kerana terlalu leka mencari rezeki.

Untuk berlaku adil, salahkah jika mereka melaksanakan kewajipan mencari sesuap nasi untuk hidangan keluarga? Di sebalik himpitan kemiskinan, persoalan lebih kritikal seharusnya terarah kepada mentaliti ibu bapa atau penjaga yang pantas memberhentikan persekolahan anak atau langsung tidak memberi peluang generasi muda itu mendapat nikmat dan rahmat pendidikan.

Pelbagai bantuan kerajaan dalam membela golongan miskin untuk mendapat pendidikan mesti diuar-uarkan dengan lebih berkesan, seiring hasrat mengubah haluan hidup keluarga yang terperosok dalam kelompok Ketua Isi Rumah Miskin Tegar (KIRMT). Dalam kunjungan ke Sabah baru-baru ini, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata pihaknya akan memastikan anak jalanan warga tempatan di Sabah ditempatkan di rumah perlindungan Sekolah Tunas Bakti (STB) Lama, Inanam.

"Pembinaan pusat perlindungan sementara itu adalah sebahagian daripada keputusan ahli jawatankuasa penyelarasan kanak-kanak jalanan yang ditubuhkan Kerajaan Pusat. Kanak-kanak tanpa dokumen sah akan ditempatkan di pusat perlindungan berkenaan secara sementara sebelum dihantar pulang.

"Bagi anak tempatan pula, kita akan bekerjasama dengan kementerian dan melihat tindakan yang wajar diambil ke atas ibu bapa kerana membiarkan anak mereka hidup tanpa pelajaran. "Kementerian saya bekerjasama dengan Universiti Malaysia Sabah (UMS) membuat kajian bagi menentukan bilangan anak jalanan ini. Kita kena pastikan mana yang tempatan dan mana yang warga asing," katanya.

No comments: