Wednesday, January 30, 2008

Tidak rugi jika bersopan santun

SAYA amat tertarik dengan kenyataan Presiden Kongres Kesatuan Pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) dan Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dalam Utusan Malaysia kelmarin.

Memang tidak dinafikan mutu perkhidmatan yang diberikan oleh kakitangan sektor awam bertambah baik dari semasa ke semasa.

Namun saya sekadar ingin menegur secara ikhlas kerana masih terdapat individu tertentu yang tidak mesra pelanggan semasa saya berurusan dengan Pejabat Tanah Daerah Gombak baru-baru ini.

Pada hemat saya, jika kita tidak suka dengan tugasan-tugasan yang dipertanggungjawabkan kepada kita, adalah lebih baik jika kita tidak berada di situ kerana dengan perkhidmatan sambil lewa dan tidak ikhlas yang diberikan akan merosakkan nama baik sesebuah organisasi.
Berilah laluan kepada mereka yang benar-benar berminat dan mahukan pekerjaan memandangkan bilangan penganggur pun semakin bertambah pada masa kini.
Pengalaman berurusan dengan Pejabat Tanah Daerah Gombak baru-baru ini amat mengecewakan saya.

Dalam kerajaan sibuk menaik taraf perkhidmatan kakitangan sektor awam dengan memberi pelbagai kemudahan semoga ia setanding dengan sektor swasta, masih lagi terdapat individu yang melayan pelanggan dengan kasar, marah-marah dan lebih menyakitkan hati meletakkan telefon dengan begitu saja tanpa mendengar sebarang penjelasan.

Saya merasakan sikap sebegini tidak sepatutnya ada pada kakitangan awam lebih-lebih lagi pada mereka yang berurusan terus dengan orang ramai.

Rakyat Malaysia kaya dengan budi bahasa. Tidak rugi rasanya jikalau kita melayan pelanggan dengan penuh sopan santun.

No comments: